VENUE INSIGHT

na crisistijd


Hoe de trouwmarkt is begonnen aan een krachtig herstel

Afgelopen 1,5 jaar is er veel gebeurd in de trouwmarkt. Er moest continue worden geschakeld naar nieuwe omstandigheden en trouwlocaties hebben het zwaar te verduren gehad. We zijn blij om te zien dat de markt bezig is met een krachtig herstel waarbij de vraag van bruidsparen toeneemt. Daarentegen is het aanbod van trouwlocaties wat wij vertegenwoordigen afgenomen. Doordat wij deze samenwerkingen hebben doorgezet, profiteren deze locaties momenteel optimaal van het herstel. We leggen je graag uit wat dit betekent.

In september 2019 was er een gezonde balans tussen vraag en aanbod. Dit jaar was het beste jaar sinds 2012 en zowel vraag als aanbod nam tussen 2012 en 2019 gestaag toe. Toen kregen we te maken met Covid-19, wat grote impact had op de markt. Op het dieptepunt in oktober 2020 nam de vraag van bruidsparen met 45% af. Tegelijkertijd nam ook het aanbod van locaties af.

Op dit moment ondersteunen wij dus minder locaties met hun marketinguitdagingen dan in september 2019.


De impact van de maatregelen van de overheid zijn zichtbaar in de onderstaande grafiek, maar als Toptrouwlocaties zijn we dankzij de Open Toptrouwlocatie Routes in staat gebleken om de dalende trend tot zevenmaal te doorbreken. Locaties die deelnamen aan de Open Toptrouwlocatie Routes presteerden daarom bovengemiddeld in een markt die het nodige te verduren kreeg. Gedurende de zeven Open Toptrouwlocatie Routes binnen de Covid-19 periode bereikten we in de maanden van de Open Toptrouwlocatie Routes gemiddeld 49% meer bruidsparen met een uitschieter van 135%. Met vier edities zaten we zelfs rond het pre-Covid-19 gemiddelde.

  1. Maart 2020 – 13 maart: beperkingen evenementen 100 of meer personen en aankondiging intelligente lockdown.
  2. April 2020 – Impact intelligente lockdown is duidelijk zichtbaar. Zoekvolume neemt met 69% af.
  3. Mei 2020 – Eerste online Open Locatiedag op 14 mei, zoekvolume neemt toe met 122%.
  4. Juni 2020 – Vanwege versoepelingen per 1 juni wordt er meer georiënteerd. Zoekvolume neemt toe met 12%, maar ligt nog steeds 28% onder het pre-COVID-19 niveau.
  5. September 2020 – Impact aanscherpingen maatregelingen vanaf 11 september direct merkbaar. Het zoekvolume daalt met 38%.
  6. Oktober 2020 – Gedeeltelijke lockdown per 13 oktober zorgt in november voor een daling van het zoekvolume van -64%.
  7. December 2020 t/m februari 2021 – Herstel duidelijk zichtbaar, want maand in maand neemt het zoekvolume toe.
  8. Maart 2021 – 2e speciale editie online Open Locatiedag – online & hybride events vindt plaats op 11 maart en dat is te zien in het zoekvolume. Het zoekvolume stijgt met maar liefst 52%.
  9. April 2021 – Het zoekvolume na de Open Locatiedag normaliseert iets boven het niveau van februari.
  10. Mei t/m juni 2021 – Stappenplan van de overheid biedt perspectief en het zoekvolume stijgt met 42% in mei ten opzichte van april en in juni met nog eens 39%.
  11. Juli t/m augustus – 10 juli: aanscherping maatregelen, waardoor het vertrouwen een deuk krijgt en het onduidelijk is wat wel/niet mag. Deze maanden zitten we 11% onder het gemiddelde pre-COVID-19 niveau.

Waarom profiteren aangesloten locaties van deze huidige marktontwikkelingen?

Nu vraag en aanbod uit balans zijn geraakt, resulteert dit voor onze aangesloten locaties in meer offerteaanvragen van bruidsparen ten opzichte van een jaar geleden. Bruidsparen durven dus weer te boeken! Afgelopen maanden hebben wij duizenden bruidsparen gesproken en we merken dat zij deze observatie ook bevestigen. Komende maanden verwachten wij dat er meer offerteaanvragen binnen zullen komen dan in dezelfde periode in 2019.

Nog even:

  • Vraag en aanbod zijn in disbalans, dit betekent méér aanvragen voor de locaties op ons platform;
  • Bruidsparen oriënteren zich weer massaal. Dat blijkt wel uit de vele deelnemende bruidsparen tijdens de Open Toptrouwlocatie Route en de vraag die in september 10% hoger lag ten opzichte van een jaar geleden;
  • Tijdens de Open Toptrouwlocatie Route van september bezichtigden meer bruidsparen locaties dan in september 2019;
  • Het aantal locaties dat zich actief onder de aandacht brengt van bruidsparen ligt lager dan in 2019 er is dus sprake van minder concurrentie;
  • Met een sterke marktpositionering komen wij in contact met duizenden bruidsparen

Kortom het herstel van de trouwmarkt, een verminderd concurrentieveld en bruidsparen die weer durven te boeken, leidt tot meer offerteaanvragen voor jou!